Lajos beszámolója: Az ember gondol a társaira!

április 30.:

Kicsit megrekedt a népség lendülete! Kiderült, hogy a hármas tábort nem lehet egykönnyen elérni, nagyon szétnyíltak a hasadékok. Új utat kell keresni, részint meg is van, csak lesz előtte 1 nap pihenő, úgyis rosszabb idő lesz holnap. Meg aztán több kötél és tartozék kell föl.  Szinte mindenki lejön. Zsolt és Peti is lejön délutánra, nem pöcsöl a kettesben. Most beszéltem Zsolttal, este együtt vacsorázunk!

Mi Jaroval megettük a sherpasztyút, kiköpdöstük a zsíros, rághatatlan mócsingokat és egyszercsak jól laktunk. Ez kell nekünk, a jó kaja. Hagytunk Zsoltéknak is bőven, hadd egyenek a kiadós taposás után, megérdemlik!

Az ember gondol a társaira!

Lajos beszámolója: Óriási gleccserhasadékok a hármas táborba vezető úton

április 19.:

Ma hajnalban 3 órakor Zsolt is felment az egyesbe és az ott várakozó Petivel továbbvitték a kettesbe a sátrat és a felszereléseket. Ilyen módon megszűnt az egyes táborunk, nincs is rá szükség!

Az idő remek. Ezen fölbuzdulva az összes koreai és sherpáik meg az oxigén palackjaik elindultak fölfele, egyenesen a csúcsig. Ez igen! gondolom a hármas tábort azért útba ejtik, mert ott még senki sem járt (6900-7000 méter körül).

Ez ám a hegymászás, ha van sok oxigéned, meg sherpád (pénz, agyvelő) szinte bármilyen hegyet megmászhatsz ripsz-ropszra, nem kell sokat törni magad. Ez mára már a Himalája mászás szégyene! Ha a repülő ipar egy kicsit összekapja magát, mászó se kell, letesz egy helikopáter akármilyen csúcsra egy palack oxigénnel fél órára és pózolhatsz a családnak. Nem a motorbicikli meg a lóvasúttól lett hová a világ, hanem ettől!

Ma estére kiderült, hogy nem olyan egyszerű a világ. Nem sikerült utat taláni a gleccseren a hármas tábor felé. Óriási hasadékok lettek tavaly óta. Az is lehetséges. hogy létrákat kell hozatni helikopterrel. Nem is szeretnék belegondolni mennyi idő!

Azért, holnap még egy nagyobb különítmény tesz kísérletet, Zsolt és Peti is beszáll, mert a helyi szemek időnként csalókák. Derült ez már ki! Ezért Járo nem indul föl reggel.

Május 15-én csúcstámadás!

Következzen Lajos és Zsolt beszámolója az elmúlt napok eseményeiről kitekintéssel a közeljövőre.

Lajos beszámolója:

Ma reggel 8 óra előtt megérkezett az első kiránduló a kettes táborból, a Peti.

Nagyon gyorsan, durván 2 és fél óra alatt letépett, mert félt a melegtől. Zsolt egy fél óra múlva követte. A reggeli kávét és a reggelit, már hármasban fogyasztottuk. (Ebből is következik, hogy jó formában vannak)  Azért csak ennyién,mert Jaro - velük találkozván az egyesben - úgy döntött, hogy mégis felmegy a kettesbe és holnap jön le.  Azóta el is érete és jól van. Holnap ereszkedik le közénk a többi még föntlévővel (más nációk).

Az idő pazar, éjszaka hideg napközben nagyon meleg van így holdtölte idején. A táj lenyűgöző. Ha kitart a jó idő, akkor a hármas tábor és akklimatizációs magassága következik 2 pihenő nap múlva. Mindenképpen szeretnénk nagyon és megfontoltan felkészülni a csúcstámadásra, melynek ideje május 15-e körülre várható, ha nem írja felül az időjárás, vagy egyéb, más furcsaság!

Zsolt beszámolója:

Megjártuk a Kancsendzönga első két táborát és nagyjából be tudjuk már azonosítani a még hátralévő felső kettőt is.

Úgy tűnik ide leginkább jó akklimatizáció és állóképesség kell, amelyen még nagyon aktívan kell javítanunk.

A hármas tábor elérése mostanában lesz, nekünk is a napokban ez a következő feladat.

Reggelente jó a nap hozta melegre várni, de ha így indulunk, akkor az egész útvonalat nehezíti a meleg ami fizikailag is sokkal jobban megvisel. A jól végzett akklimatizáció azt jelenti, hogy jó erőben maradunk, miközben nagy magasságokat érünk el.

A kettes tábort korai indulásokkal és ez által fizikailag könnyebben értük el. Hidegben, gyorsabban haladva rengeteg időnk maradt a táborokba, ahol a meleg elviselése volt a legnehezebb.

Az alaptáborba való visszatéréshez reggel négykor keltünk és még sötétben indultunk el. Mivel Jaro másképpen taktikázik vagy érzi magát, őt az egyes táborban találtuk hat órakor. Közepes gyengén van, de még egy napot fent töltene és lehetőleg elérné a kettes tábort. Tovább folytatva nagyjából ezer méteres színtkölömbségű ereszkedésünk reggelire elértük az alaptábort.

Petinek ehhez nagyjából nettó 2 óra kellett, nekem kb fél órával több. 2013 április 26 délben Jaró rádión bejelentkezett a kettes táborból, holnap visszatér az alaptáborba.

Egy – két pihenőnap multán igyekszünk magasabbra.

Legközelebb az első tábor mellett elhaladva folyamatosan mennénk a kettes táborig, majd onnan a következő nap a hármas tábor elérése a cél. Úgy tűnik a nappali meleg miatt, bevállaljuk az éjszakai meneteket. Ez még szép is lehet, telehold körül vagyunk.

Ahogy az időjárás megengedte, megpezsdült a mászóélet és van fel-le mászkálás mindennap, miközben még az alaptáborba is újabb csapatok érkeznek: olaszok és indiaiak. Jó esély van időben nagyobb magasságokat elérni és ezzel akklimatizálódni. Ott vagyunk az elsők között, akik az elért magasságokban táboroznak. Ha minden így halad és lesz kedvező időjárási helyzet a csúcsmászásra, akkor az akár május közepén megtörténhet.

Kész a kettes tábor is!

Kollár Lajos jelentése (04.25.):

"Ahogy azt megjósoltuk az előzőekben, megjavult az idő és tegnap reggel 6 órakor elindult a csapat Zsolt, Jaro és Péter) az egyes tábor felé. Pihenés, ott alvás és ma reggeli derűs idő után elérték a 2-es tábort, helyi idő szerinti 12 körül.

Jaro nem tartott velük, ő az egyesben maradt egy kis tovább pihenésre. Némi gyomorpanaszokat említett. Zsolt és Péter a kettesben teljesen jól van, és holnap reggel indulnak vissza az egyesen keresztül, Jaroval együtt az alaptáborba!

Tehát, áll a magyar expedíció kettes tábora 6400 méteren! Azért ilyen kicsi a magasságkülönbség, mert eléggé sok le-fel van a tagolt felső gleccseren."

Ako sme už skoršie predpovedali počasie sa zlepšilo a včera ráno o 6 hod. sa vydalo družstvo Zsolt,Jaro, Peter smerom do prvého tábora. Oddych, tam spanie a dnes pri jasnom počasí dosiahli tábor č.2, podľa miestného času okolo 12 hodiny.

Jaro nešiel s nimi.Ostal v jedničke na ďalší odpočinok.Spomínal nejaké žaludočné ťažkosti. Zsolt a Peter obaja sa majú celkom dobre a zajtra ráno sa cez jedničku vracajú spolu s Jarom do základného tábora.

Čiže stojí druhý tábor maďarskej expedície vo výške 6400 metrov! N:27,41,299, E :88,07,379 Zato je výškový rozdiel malý, lebo je hore-dole na členitom ľadovci.

fordította: Halmos Péter

Túl sok pihenőnap az alaptáborban

Túl sok pihenőnap az alaptáborban. Április 23-án megint miénk az áramfejlesztő. 19-én jöttünk le az 1-es táborból, és mentünk volna feljebb 22-től, de elég havazós napok jöttek-vannak.

Ha Szikkim felé fúj a szél a hegy tetején, akkor jó idő van, ha fordítva, akkor rossz. Apró szemű hódara hullogat, alig hagy nyomokat, többnyire a nap átsüti a felhőket és olyan mintha esne, rögtön olvad a hulló hódara.

22-reggelre 15 cm friss hó borította az alaptábort. A serpák napok óta készülődnek a kettesig, de nem fel, hanem lefele indultak a havazás hatására, mert folyamatosan teherhordó hiány van. Tcheramból van mit felhozni.

23-ra reggel kitisztulni látszik, de már délelőtt újra felhősödik, a fennmaradó sherpák elindultak az egyes felé. Ha tovább javul az időjárás, 24-én nekivághatunk mi is, és ha jó haladunk elérjük legalább a kettest, amely valahol 6400 méter körül van.

EZS

Himalája Expedíció

Phasellus lacinia porta ante, a mollis risus et. ac varius odio. Nunc at est massa. Integer nis gravida libero dui, eget cursus erat iaculis ut. Proin a nisi bibendum, bibendum purus id, ultrices nisi.